Πέμπτη 25 Νοεμβρίου 2010

Περιορισμένη Απαγόρευση Στάθμευσης (Καινοτομία)

Α. Το πρόβλημα
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της Αθήνας αλλά και των άλλων μεγάλων Δήμων της Χώρας, είναι η στάθμευση των αυτοκινήτων.
Η αντίληψη ότι το πρόβλημα οφείλεται στην πληθώρα αυτοκινήτων είναι απλοϊκή μιας και τελικά όλοι βρίσκουν θέση, παρόλο που πολλές θέσεις είναι μόνιμα πιασμένες με παρατημένα αυτοκίνητα. Δεν είναι τα πολλά αυτοκίνητα που δημιουρ­γούν το πρόβλημα, αλλά η πλήρης έλλειψη τάξης όπου ο καθένας επισκέπτης ή μόνιμος κάτοικος σταθμεύει μετά από αρκετή ταλαιπωρία όπου βρει, όταν βρει, και συνήθως πολλά τετράγωνα μακριά από το επιθυμητό σημείο (εγώ εκεί, εσύ εδώ).
Το αρνητικό αποτέλεσμα αυτής τις ταλαίπωρης κατάστασης είναι ότι ελάχιστα αυτο­κίνητα σταθμεύουν μπροστά ή κοντά στην κατοικία του ιδιοκτήτη τους, με δυσάρε­στες συνέπειες, μερικές από τις οποίες είναι: α) η πλήρης αδιαφορία για τα δρώμενα μπροστά στα σπίτια μας καθώς το αυτοκίνητό μας μακράν κρατεί, β) συναγερμοί, γ) σπασμένα τζάμια κλπ., πράγματα που υποβοηθούν τις εγκληματικές ενέργειες και τις ζημιές στα αυτοκίνητα. Τα επί μακρόν παρατημένα και ενδεχομένως κλεμμένα αυτοκίνητα δεν πέφτουν στην αντίληψή μας. Η κατάσταση του δικού μας αυτοκινήτου είναι πάντα ερωτηματική και μας απασχο­λεί μέχρι να ξαναδούμε το αυτοκίνητό μας, μήπως ξεχάσαμε πού σταθμεύσαμε ή μήπως μας το έκλεψαν; Να βρίσκεις θέση 5 τετράγωνα μακριά από το σπίτι σου και να πρέπει να κουβαλήσεις 5 τσάντες είναι αρκετά οδυνηρό. Και εκτός αυτών, υπάρχει μεγάλη σπατάλη χρόνου και χρήματος με την άσκοπη κίνηση των προς στάθμευση αυτοκινήτων, όπως και ο φυσικός εκνευρισμός που απορρέει από όλη αυτή την κατάσταση.
Όσο και αν φαίνεται περίεργο, στο τεράστιο αυτό πρόβλημα υπάρχει μια πρωτότυπη λύση μέσω της οποίας, εκτός των άλλων, επιτυγχάνουμε την απόλυτη τάξη, μια λύση η οποία έχει μόνον θετικές επιπτώσεις.



Β. Η λύση
Η λύση του προβλήματος είναι μια νέα μέθοδος : Η Περιορισμένη Απαγόρευση Στάθμευσης (ΠΑΣ), ως εξής:
Στις κατοικημένες περιοχές και στους δρόμους όπου επιτρέπεται η στάθμευση, για δύο μικρές χρονικές περιόδους τις εργάσιμες ημέρες (16:15-17:00 και 20:45-21:30) απαγορεύεται η στάθμευση σε όλους, πλην των δικαιούχων για το αντίστοιχο τμήμα του δρόμου.
Ο κάθε κάτοικος έχει το δικαίωμα έναντι ενός μικρού ετήσιου τέλους στάθμευσης να βγάζει μια κάρτα όπου γι’ αυτόν, στο τμήμα του δρόμου πλησίον της οικίας του (όπως θα φαίνεται από τις αντίστοιχες πινακίδες), δεν θα ισχύει η απαγόρευση αλλά απεναντίας θα είναι για το όφελος του.
Σε δρόμους πλησίον εμπορικών κέντρων μπορούν να μπουν και άλλες απαγορεύσεις για τους επισκέπτες (πχ 11-12) που όμως θα τις προσπερνούν πληρώνοντας. Για τούς δικαιούχους δεν θα υπάρχει ποτέ καμία απαγόρευση.

Γ. Τι θα συμβεί με την εφαρμογή της νέας μεθόδου (ΠΑΣ)
Απομάκρυνση και αποθάρρυνση όλων των μακροχρόνιων σταθμεύσεων. Η βραχυχρόνιοι επισκέπτες θα βρίσκουν αμέσως θέση και μάλιστα πλησίον του επιθυμητού σημείου. Αναφέρω απλώς ότι μια θέση που μέχρι τώρα καταλάμβανε ένας μακροχρόνιος επισκέπτης, μετά την εφαρμογή του μέτρου θα φιλοξενεί πάνω από 10 βραχυχρόνιους επισκέπτες ανά ημέρα.

Οι δικαιούχοι θα βρίσκουν θέση στο χώρο τους και τις ώρες της μη απαγόρευσης διότι οι επισκέπτες δεν θα περιμένουν όλοι την τελευταία στιγμή να φύγουν ούτε με την άρση της απαγόρευσης θα καταλάβουν αμέσως όλες τις θέσεις. Θα υπάρξει αναμφισβήτητα μια αρμονία μεταξύ δικαιούχων και επισκεπτών.
Δεν προβλέπεται να υπάρξει παραβατικότητα, επειδή δεν απαγορεύεται η στάθμευση αφηρημένα. Απαγορεύεται γιατί υπάρχουν δικαιούχοι. Ποιος μπαίνει μέσα σε μια ξένη πυλωτή;
Ίσως δε πρέπει να προβλεφθεί αποζημίωση στους κατοίκους - θύματα της παραβα­τικό­τητας εάν οι παραβάτες δεν απομακρυνθούν εγκαίρως.
Οι κάτοικοι θα προσαρμόσουν τη ζωή τους στην νέα μέθοδο. Στο εξής δεν θα ελπίζουν. Θα γνωρίζουν.
Με την εφαρμογή της μεθόδου δεν θα μένουν ανεκμετάλλευτες θέσεις αλλά θα είναι και πάλι πλήρεις, με δικαιότερο όμως τρόπο και περισσότερους επισκέπτες.

Δ. Τα οφέλη από την εφαρμογή της με νέας μεθόδου (ΠΑΣ)
Τα οφέλη από την εφαρμογή του ΠΑΣ θα είναι πολλά και ποικίλα. Ενδεικτικά αναφέρονται:
1. Ικανοποίηση των πολιτών που θα κερδίζουν χρόνο, χρήμα, καλύτερη ποιότητα ζωής, υψηλότερο αίσθημα ασφαλείας (το κόστος τέλους στάθμευσης θα είναι λιγότερα χρήματα από τα χρήματα για καύσιμα που καταναλώνει ψάχνοντας για θέση).
2. Μείωση του κυκλοφοριακό αφού οι δικαιούχοι και βραχυχρόνιοι επισκέπτες θα βρίσκουν αμέσως θέση.
3. Οικονομικά οφέλη, διότι εκτός από τα έσοδα των νέων τελών στάθμευσης (72€/έτος = 6€/μήνα = 20λεπτά/ημέρα) θα υπάρξει τεράστια αναβάθμιση εκατοντάδων χιλιάδων ακινήτων με ότι αυτό συνεπάγεται.
4. Κοινωνικά οφέλη διότι ο φορέας υλοποίησης της μεθόδου θα απασχολήσει πολλούς εργαζόμενους.
5. Αποθάρρυνση των κλεφτών γιατί θα ξέρουν ότι οι κάτοχοι των αυτοκινήτων μένουν δίπλα. Αλήθεια, πού θα παρκάρουν το κλεμμένο; Θα τολμήσουν να το πάνε στη γειτονιά τους;

Ε. Υλοποίηση
Η υλοποίηση είναι μια εύκολη υπόθεση και δεν χρειάζεται να αναφερθούν πολλά. Το σημαντικότερο είναι η χάραξη σε κάθε δρόμο των θέσεων πάρκινγκ με τρόπο ώστε να βρεθεί ο μέγιστος αριθμός των προς στάθμευση αυτοκινήτων χωρίς να εμποδίζεται η κυκλοφορία.

ΣΤ. Προβλήματα
Ένα μικρό πρόβλημα θα υπάρξει σε ελάχιστες περιοχές όπου η ζήτηση θα είναι μεγα­λύ­τερη από την προσφορά θέσεων. Εκεί θα πρέπει να μπουν κριτήρια (ιδιοκτησία ακινήτου, καθαρότητα αυτοκινήτου, κλπ.). Όμως, με την πάροδο του χρόνου το πρόβλημα θα εξαλειφθεί, αφού ο ιδιοκτήτης Ι.Χ. θα γνωρίζει εκ των προτέρων αν θα υπάρχει πρόβλημα και θα φροντίσει ο ίδιος από πριν για την επίλυσή του (πχ. ιδιωτικό πάρκινγκ, να μείνει αλλού, να ενοικιάσει θέση σε σταθμό πάρκινγκ, κλπ.).

Η παρούσα πρόταση- καινοτομία είναι πνευματική ιδιοκτησία του γράφοντος

Δεν υπάρχουν σχόλια: